Select Page

Anmeldelse: Jamies Kogebog af Jamie Oliver

Som du kan se på listen over de kogebøger jeg har, så er den engelske kok Jamie Oliver en af mine absolutte favoritter inden for kogebogsgenren (og generelt inden for kokkefaget).

I min optik, så er en kogebog fra Jamie Oliver ikke blot en opslagsbog med opskrifter, men derimod en kogebog, hvor historierne omkring faget, ingredienserne, teknikkerne og anledningen er lige så vigtige.

En af Jamie Olivers bedst kendte kogebøger, er hans “Jamies Kogebog” fra 2007 (dansk udgivelse). Bogen er udsprunget af Jamie Olivers første “rigtige” goodwill-projekt, nemlig “Fifteen”, der handler om, at 15 unge med en broget baggrund for lov til, at arbejde et år i restauranten i London. Projektet er netop fyldt 10 år, hvilket har resulteret i en re-launch af restaurant, menu og hjemmesiden.
Min kæreste og jeg spiste på restauranten kort før den ændrede sig, nemlig i december 2012, hvilket var en sublim oplevelse.

Men, tilbage til kogebogen!

Tema og layout

Temaet Jamies Kogebog bygger på, at du skal blive en bedre kok. Det er altså en grundbog med fokus specielt på teknikker og

Jamies kogebog af Jamie Oliver @ Gastronomien.dk

grundopskrifter. Den er inddelt i 8 overordnet områder; indledning (10 sider), salater (40 sider), pasta, gnocchi og risotto (82 sider), kød (62 sider), fisk (92 sider), grøntsager (78 sider), desserter (54 sider) og et afsnit kaldet “lidt af hver” på 54 sider. Under indledningen er der både en introduktion til bogen, kort omkring Fifteen-projektet, lidt omkring mad og vin, samt en hurtig gennemgang, af det mest essentielle køkkenudstyr man bør have.

Udover den den overordnede indledning på 10 sider (inkl. billeder), er det virkelige scoop i Jamies Kogebog den lange og gennemgribende indledning til hvert område i bogen. Således bliver der for eksempel til salatafsnittet gennemgået forskellige teknikker, smagsoplevelser og typer af salat, samt grundessensen i gode dressinger og des lige. Til afsnittet om Desserter er der fifs og introduktioner til både cremer, chokolade og kagedej.

Derudover er en af Jamie Olivers forcer, når det angår kogebøger, at teksten og fortællingen som sagt fylder meget. Det gør den også i Jamies Kogebog. Til hver opskrift, er der en introduktionstekst på en til to paragraffer, og selve opskriften er bygget personligt op med små tips og tricks i mellem de forskellige trin.

Layoutet af bogen er meget tro Jamie Oliver. Det er simpelt, overskueligt og professionelt. Billederne er flotte og viser rent faktisk, i bedste Jamie Oliver stil, hvordan ens egen ret kommer til at se ud! Det er et stort plus for amatørkokken, men hvis man ønsker den finere opsætning, så skal man ikke hente hjælp hos Jamie Oliver, hverken generelt eller i denne bog.

Bogen er fra 2006 oprindeligt, og 6 år sætter også sine præg, hvilket ses generelt på layout af tekst og farver, men det er kun font-nørder som jeg, der mærkes af sådan noget.

Opskrifterne

Jeg har haft bogen her i min samling i 6 år, og den har været en af mine mest trofaste svende, både i køkkenet og på natbordet!
Opskrifterne er livlige, spændende og meget relevante. De passer perfekt i Jamie Olivers stil kendt fra TV og hans tidligere (og nogle af de senere) kogebøger. Man ser dog også, at bogen er bygget ud fra Fifteen-konceptet, og i forhold til min egen oplevelse på Jamie’s Fifteen i december 2012, så passer retterne ret godt ind i det koncept.

Bogen er som sagt delt op i 8 forskellige afsnit, og hvert af disse afsnit er derudover delt op i diverse underafsnit. Det gør bogen utrolig nem og overskuelig at finde rundt i.

Som sagt har jeg haft bogen i 6 år, og igennem de år har jeg prøvet omkring 60-70 procent af opskrifterne. Det er en blanding af gode hverdagsopskrifter og opskrifter til gæster, hvor der nok er flest af først nævnte. De 6 år har dog også gjort, at nogle af opskrifterne er lidt umoderne, mens andre, for eksempel opskriften på flæskesteg stadig er ligeså moderne og tidsløs som dengang.

Til hver opskrift er der en introtekst, der både kan handle om historien omkring retten, eller indeholde tips og tricks til alternative udgaver. Selve opskriften er ikke punkt opstillet, men skrevet i sammenhængende tekst. Det kan til tider, især i stressede situationer, gøre det svært altid lige at finde ud af, hvor langt man egentlig er kommet, og hvad næste skridt er i processen.

Det sidste afsnit, “Lidt af hver” indeholder både en masse små opskrifter på marinader, dressinger og des lige, og introduktioner til krydderier, smagsgiver og teknikker.

Jamies Kogebog er en grundbog og nok mest tiltænkt glade amatørere uden ret megen erfaring i køkkenet. Dette ses også igennem opskrifterne. De er meget udpenslede og der er mange tips og tricks i mellem som er redundant igennem hele bogen. Jeg betegner mig selv som en amatør med lidt mere erfaring, dog ikke på kokkeniveau, og jeg finder nogle gang opskrifterne lidt for børnehaveagtige.

Konklusion

Selvom Jamies Kogebog er 6 år gammel, så bør den stå i enhver kogebogsreol, uanset niveau og erfaring. Der er rigtig mange gode grundopskrifter, og i vanlig Jamie Oliver stil, rigtig mange sjove og utraditionelle tips og tricks som gør det lidt sjovere, at læse bogen igennem.

Opskrifterne og især teksterne og introduktionerne igennem bogen gør, at man tit tager sig i, at slå op i den selvom man egentlig ikke skal lave mad eller allerede er ved at kokkerer noget andet. Og lynhurtigt bliver den fyldt med post-its og noter til, hvad der skal laves i fremtiden! Det er få kogebøger der gør det lige så godt, og stadig, efter 6 år, er lige så spændende og inspirerende at læse igennem.

Bogen kan fås direkte igennem Saxo.com og koster den nette sum af 260 kr. Den er hver en krone værd! Det er desuden den perfekte gave til den studerende der netop er flyttet hjemmefra, men stadig gerne vil spise sundt, billigt og godt!

[xrr rating=5,5/6 label=”Jeg giver den:”]

Jamies Kogebog

Af Jamie Oliver